fbpx
header

De Hartekamp Groep volgt de richtlijnen van het RIVM. Kijk hier naar de veel gestelde vragen en antwoorden van het RIVM. Er is ook een lijst met veelgestelde vragen en antwoorden  van het RIVM voor zorgmedewerkers, met name over persoonlijke beschermingsmiddelen.

Wat betekenen die richtlijnen specifiek voor cliënten (en hun netwerk) voor de Hartekamp Groep en welke vragen zijn daarover?

Die vragen en de bijbehorende antwoorden hebben we op een rijtje gezet. Staat jouw vraag er niet bij, mail deze dan naar corona@hartekampgroep.nl.

Vragen cliënten en familie

Hoe kan ik contact houden met mijn familielid die bij de Hartekamp Groep woont?

Gelukkig is er in overleg met de locatie weer bezoek mogelijk. Maar er zijn ook digitale mogelijkheden om contact te houden. Cliënten kunnen beeldbellen met hun netwerk via Skype en Facetime. Op elke woning is een iPad beschikbaar om contacten tussen medewerkers en cliënten en tussen cliënten en het thuisfront te onderhouden.

Ik heb een leuk idee om de cliënten een goede dag te bezorgen. Hoe pak ik dit aan?

Het is prachtig om te zien hoeveel initiatieven familie en vrienden van cliënten hebben om een lichtpuntje te brengen. Dat waarderen we enorm.
Tegelijkertijd is het nu soms lastig om te bepalen wat wel kan en wat niet. Boven alles moet het veilig zijn.
Heb je een leuk idee? Bespreek het altijd eerst even met de medewerkers. Dan kijken we samen naar wat wel kan!

Wanneer wordt een cliënt getest op corona?

Eerst bepaalt de huisarts of een cliënt verdacht is van besmetting met het coronavirus.
Als dat het geval is wordt de cliënt getest en gaat de cliënt in isolatie tot de uitslag bekend is.

Blijven cliënten met corona op de woning?

Niet altijd. Zieke cliënten met vastgesteld corona blijven in overleg met de GGD op de eigen kamer en gaan niet naar andere ruimten (isolatie).
Niet zieke cliënten blijven op de woning (quarantaine).

Als het nodig is kunnen cliënten naar de cohort afdeling op locatie Hartekamp om daar verzorgd te worden.
Daar is de dagbestedingsruimte van het Bosuilplein ingericht om cliënten met vastgesteld corona te verzorgen.
Er zijn bedden beschikbaar en we kunnen uitbreiden als dat nodig is.
Op deze locatie is voldoende geschikt sanitair en we hebben een goede capaciteit van huisartsen en verpleegkundige zorg nabij.

Wat doet de Hartekamp Groep als een cliënt is besmet op een locatie?

Als er sprake is van besmetting op een locatie komt direct een kernteam in actie.
Dat kernteam bestaat uit de manager, een arts, gedragsdeskundige en iemand uit het team,
De besmetting melden we aan de regionale GGD.
In overleg met de GGD voeren we stap voor stap de instructies uit.
Zoals het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen.
Als er een besmetting is vastgesteld op een locatie gaat de woning in quarantaine en de cliënt in isolatie. Niemand buiten de bestaande bezetting en de medische dienst mogen de woning in.
Vanzelfsprekend word je geïnformeerd als de besmetting is vastgesteld op de locatie van jouw familielid.

Ik verveel me. Wat kan ik gaan doen?

Kijk op de pagina tips voor een leuke dag op de website van de Hartekamp Groep. Daar vind je heel veel leuke ideeën om alleen of met elkaar te doen.

Mijn zus woont op een locatie van de Hartekamp Groep. Mag zij naar buiten?

Buiten de terreinen gelden de richtlijnen van de overheid:
• Heb je klachten? Blijf dan thuis.
• Vermijd drukke plekken.
• Houd minimaal 1,5 m afstand van anderen.

Kan zij zelf de regels naleven? Dan mag zij er alleen op uit.
Als je denkt dat een cliënt deze regels niet zelf kan naleven dan kan een cliënt alleen naar buiten met de begeleiding.

 

Ik wil graag mijn zoon ophalen voor een wandeling. Mag dat?

Ja dat mag als beiden klachtenvrij zijn en zich (kunnen) houden aan de algemene regels:

– houdt 1,5 meter afstand
– vermijd drukke plekken

Ik woon op de Hartekamp Groep en ik wil op bezoek gaan bij iemand. Mag dat?

Ja dat mag als beiden klachtenvrij zijn en zich (kunnen) houden aan de algemene regels:

– houdt 1,5 meter afstand
– vermijd drukke plekken

Kan ik mijn familielid nog naar het kindcentrum of dagbesteding brengen?

Ja dat kan, maar altijd eerst in overleg met de medewerkers van de locatie.

Welke richtlijn geldt voor cliënten met betaald werk?

Voor hen gelden de richtlijnen van de RIVM en de aanvullende maatregelen van de organisatie waar zij werken.

Zijn De Cirkel en de Oranjerie open?

De Oranjerie is op werkdagen open van 10.00 uur tot 15.30. De Cirkel is nog gesloten. Het terras van De Cirkel is wel geopend van maandag tot en met vrijdag van 15.00 uur tot 16.30 uur.

Mijn familielid woont op een van de locaties van de Hartekamp Groep. Mag hij of zij logeren?

Ja, dat mag, in overleg met de locatie en als de cliënt en de familie waar hij of zij gaat logeren vrij van klachten is.
De cliënt moet zich kunnen houden aan de algemene maatregelen rond corona.

Ik wil op bezoek bij iemand die bij de Hartekamp Groep woont. Mag dat?

Gelukkig mag bezoek weer. Maar iedere vorm van bezoek vindt op afspraak plaats en is alleen mogelijk in overleg met en na een akkoord van het team. Het team stemt het besluit en de voorwaarden af met de gedragsdeskundige en de manager van de locatie.
Voorafgaand aan iedere vorm van bezoek vindt altijd een risicoanalyse op cliëntniveau plaats.

• Deze risicoanalyse geldt voor zowel de cliënt als de bezoekers.
• Als uit de risicoanalyse blijkt dat óf de cliënt óf de bezoeker niet aan de voorwaarden voldoet, kan het bezoek niet doorgaan. Maak dan een nieuwe afspraak.
• Indien aan de voorwaarden van de risicoanalyse wordt voldaan, zijn er geen beperkingen voor het aantal bezoekers/ contacten/duur en frequentie tijdens het bezoek.
• Bezoek op de woning is mogelijk, maar alleen in de eigen kamer van de cliënt (en niet in gemeenschappelijke ruimtes). Bezoek maakt in principe geen gebruik van algemene sanitaire- en keukenfaciliteiten op de woning.
• Voor bezoek is het verplicht om de 1,5 meter aan te houden ten opzichte van begeleiders, overig bezoek en overige cliënten. Dit kan consequenties hebben voor bijv. het maximum aantal bezoekers dat tegelijkertijd op de woning kan worden ontvangen.

Vragen medewerkers

Ik werk in de ondersteuning en werk nu vanuit huis. Wat is een goede werkplek? Hebben jullie tips?

Zorg ervoor dat je niet te lang achter elkaar achter laptop of pc zit. Afwisseling in werk en houding helpt daarbij. Zo lukt dat:
• Bellen? Ga staan of lopen
• Stukken lezen? Ga op een andere plek zitten
• Pak elk half uur wat te drinken
• Maak een (lunch)wandeling
• Beweeg regelmatig, draai je schouders en nek geregeld tussendoor, zet eventueel een wekker of installeer pauze-software
• Doe af en toe stretch oefeningen

Thuiswerken met een laptop?
• Zet het scherm op een verhoging (bovenrand op ooghoogte, in een laptopstandaard of bijvoorbeeld op een stapel boeken)
• Werk met een los toetsenbord
• Gebruik een losse muis
• Zie ook: https://www.ergomotion.nl/beeldschermwerkplek-instellen/

Tenslotte zijn en blijven we sociale wezens. Het is belangrijk om af en toe een gezicht te zien en sociale interactie op te zoeken met collega’s, vrienden en familie. Probeer waar het kan telefoontjes om te zetten in beeldbellen met WiFi!

Er zijn vakantiedagen ingeroosterd. Ik denk niet dat de vakantie doorgaat. Moet ik de dagen toch opnemen?

Met de vakanties in het vizier zijn er veel vragen over ingeroosterde vakanties. Vakantiedagen die al zijn aangevraagd en ingeroosterd neem je in principe op.
Je vervanging is meestal al geregeld en ingeroosterd. Daarnaast voorkomen we dat teams later in het jaar worden geconfronteerd met een stuwmeer van vakantie-uren en medewerkers die niet in staat zijn deze op te nemen. Binnen het team een vakantie ruilen mag natuurlijk. Denk hierbij ook aan je eigen gezondheid en welzijn. Even afstand kan af en toe nodig zijn. Juist nu.

Wat zijn de richtlijnen voor medewerkers om zich te laten testen?

Als je (lichte) Corona gerelateerde klachten hebt, volg dan de volgende stappen:

  • Bel de GGD voor een test: 0800 -1202
  • Laat je manager en de Corona Werkgroep (corona@hartekampgroep.nl) weten dat je je laat testen. Vermeld laatste werkdag en eerste dag met klachten.
  • Tussen de test en de uitslag, blijf thuis tenzij je rooster dit niet toelaat. Dit laatste altijd in overleg met je manager.
  • Voor een snellere testuitslag kun je de GGD mailen of bellen: testzorgmedewerker@vrk.nl / 023-7891616 (naam, telefoonnummer en BSN nummer moet je vermelden)
  • Laat je manager en de Corona Werkgroep (corona@hartekampgroep.nl) weten wat de uitslag van de test is

We gebruiken nu veel meer handdoeken en vaatdoeken. Kan ik die zelf wassen?

Om het coronavirus tegen te houden worden uit hygiënisch oogpunt badhanddoeken, vaatdoeken, theedoeken, washandjes etc. vaker gewassen. De Hartekamp Groep huurt dit zogenoemde platgoed van Newasco Van Houten. Dit zijn professionals die het wasgoed op industriële wijze verwerken. Het is niet toegestaan om deze artikelen zelf te wassen!
Juist nu is het belangrijk dat wasgoed professioneel wordt gewassen. We adviseren daarom ook gemerkte, cliëntgebonden kleding zoveel mogelijk door Newasco van Houten te laten wassen.

Wanneer gebruik ik persoonlijke beschermingsmiddelen?

Wij krijgen veel vragen over persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM). Met name over het gebruik van mondkapjes.

Je gebruikt PBM als:

  1. als de cliënt die je verzorgd in isolatie zit
  2. een mondkapje als je getest wordt en wacht op de uitslag en je gevraagd wordt om de bezetting rond te krijgen toch door te werken (dit altijd in overleg met je manager).
  3. Paramedici en kappers dragen een mondmasker als zij op veel verschillende plekken komen
  4. als je het zelf prettig vind kun je in overleg met je manager een faceshield gebruiken.

 

Ik heb een vraag voor de teamcoaches. Hoe kan ik ze bereiken?

De teamcoaches zijn telefonisch bereikbaar en je kunt beeldbellen via Teams.

Wat zijn de richtlijnen voor leerlingen en stagiaires?

De leerlingen en studenten (mbo/hbo) die met een leerwerkovereenkomst bij ons werken en leren, beschouwen we als medewerkers. Voor hen gelden dezelfde richtlijnen met betrekking tot het coronavirus als alle andere medewerkers.

Stagiaires volgen de richtlijnen van hun opleiding. Als zij willen werken, zijn zij natuurlijk van harte welkom.

Wanneer meld ik mij ziek?

Bij koorts (38 graden of hoger): meld je ziek en laat je testen

Bij lichte klachten: blijf indien mogelijk thuis en overleg met je manager. Laat je testen.

 

Stond jouw vraag er niet bij? Mail je vraag naar corona@hartekampgroep.nl

Zo bereikbaar mogelijk.

Vragen? Neem contact met ons op.
023 - 510 1400
Mail
Zorg aanvragen
Locaties