fbpx
header

De Hartekamp Groep volgt de richtlijnen van het RIVM. Kijk hier naar de veel gestelde vragen en antwoorden van het RIVM. Er is ook een lijst met veelgestelde vragen en antwoorden  van het RIVM voor zorgmedewerkers, met name over persoonlijke beschermingsmiddelen.

Wat betekenen die richtlijnen specifiek voor cliënten (en hun netwerk) voor de Hartekamp Groep en welke vragen zijn daarover?

Die vragen en de bijbehorende antwoorden hebben we op een rijtje gezet. Staat jouw vraag er niet bij, mail deze dan naar corona@hartekampgroep.nl.

Vragen cliënten en familie

Hoe kan ik contact houden met mijn familielid die bij de Hartekamp Groep woont?

Gelukkig is er in overleg met de locatie weer bezoek mogelijk. Maar er zijn ook digitale mogelijkheden om contact te houden. Cliënten kunnen beeldbellen met hun netwerk via Skype en Facetime. Op elke woning is een iPad beschikbaar om contacten tussen medewerkers en cliënten en tussen cliënten en het thuisfront te onderhouden.

Ik heb een leuk idee om de cliënten een goede dag te bezorgen. Hoe pak ik dit aan?

Het is prachtig om te zien hoeveel initiatieven familie en vrienden van cliënten hebben om een lichtpuntje te brengen. Dat waarderen we enorm.
Tegelijkertijd is het nu soms lastig om te bepalen wat wel kan en wat niet. Boven alles moet het veilig zijn.
Heb je een leuk idee? Bespreek het altijd eerst even met de medewerkers. Dan kijken we samen naar wat wel kan!

Wanneer wordt een cliënt getest op corona?

Eerst bepaalt de (huis)arts of een cliënt verdacht is van besmetting met het coronavirus.
Als dat het geval is wordt de cliënt getest en gaat de cliënt in isolatie tot de uitslag bekend is.

Blijven cliënten met corona op de woning?

Niet altijd. Zieke cliënten met vastgesteld corona blijven in overleg met de GGD op de eigen kamer en gaan niet naar andere ruimten (isolatie).
Niet zieke cliënten blijven op de woning (quarantaine).

Als het nodig is kunnen cliënten naar de cohort afdeling op locatie Hartekamp om daar verzorgd te worden.
Daar is de dagbestedingsruimte van het Bosuilplein ingericht om cliënten met vastgesteld corona te verzorgen.
Er zijn bedden beschikbaar en we kunnen uitbreiden als dat nodig is.
Op deze locatie is voldoende geschikt sanitair en we hebben een goede capaciteit van huisartsen en verpleegkundige zorg nabij.

Wat doet de Hartekamp Groep als een cliënt is besmet op een locatie?

Als er sprake is van besmetting op een locatie komt direct een kernteam in actie.
Dat kernteam bestaat uit de manager, een arts, gedragsdeskundige en iemand uit het team,
De besmetting melden we aan de regionale GGD.
In overleg met de GGD voeren we stap voor stap de instructies uit.
Zoals het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen.
Als er een besmetting is vastgesteld op een locatie gaat de woning in quarantaine en de cliënt in isolatie. Niemand buiten de bestaande bezetting en de medische dienst mogen de woning in.
Vanzelfsprekend word je geïnformeerd als de besmetting is vastgesteld op de locatie van jouw familielid.

Ik verveel me. Wat kan ik gaan doen?

Kijk op de pagina tips voor een leuke dag op de website van de Hartekamp Groep. Daar vind je heel veel leuke ideeën om alleen of met elkaar te doen.

Mijn zus woont op een locatie van de Hartekamp Groep. Mag zij naar buiten?

Buiten de terreinen gelden de richtlijnen van de overheid:
• Heb je klachten? Blijf dan thuis.
• Vermijd drukke plekken.
• Houd minimaal 1,5 m afstand van anderen.

Kan zij zelf de regels naleven? Dan mag zij er alleen op uit.
Als je denkt dat een cliënt deze regels niet zelf kan naleven dan kan een cliënt alleen naar buiten met de begeleiding.

 

Ik wil graag mijn zoon ophalen voor een wandeling. Mag dat?

Ja dat mag als beiden klachtenvrij zijn en zich (kunnen) houden aan de algemene regels:

– houdt 1,5 meter afstand
– vermijd drukke plekken

Ik woon op de Hartekamp Groep en ik wil op bezoek gaan bij iemand. Mag dat?

Ja dat mag als beiden klachtenvrij zijn en zich (kunnen) houden aan de algemene regels:

– houdt 1,5 meter afstand
– vermijd drukke plekken

Kan ik mijn familielid nog naar het kindcentrum of dagbesteding brengen?

Ja dat kan, maar altijd eerst in overleg met de medewerkers van de locatie.

Welke richtlijn geldt voor cliënten met betaald werk?

Voor hen gelden de richtlijnen van de RIVM en de aanvullende maatregelen van de organisatie waar zij werken.

Zijn de Cirkel en de Oranjerie open?

Conform de richtlijnen van de overheid sluit de horeca. De Oranjerie en de Cirkel zijn gesloten.

Mijn familielid woont op een van de locaties van de Hartekamp Groep. Mag hij of zij logeren?

Ja, dat mag, in overleg met de locatie en als de cliënt en de familie waar hij of zij gaat logeren vrij van klachten is.
De cliënt moet zich kunnen houden aan de algemene maatregelen rond corona.

Ik wil op bezoek bij iemand die bij de Hartekamp Groep woont. Mag dat?

Bezoek is beperkt mogelijk. Per woonadres, dat wil zeggen een woning of een appartement met een eigen voordeur, zijn per dag maximaal 3 bezoekers toegestaan. Bezoek kan alleen in overleg met het team. Het tijdstip en de duur van het bezoek is altijd in overleg met het team. Het team zal ook vragen of je klachten hebt. In dat geval verzoeken we je een andere afspraak te maken.

Bezoekers dragen binnen een mondkapje (zelf mee te nemen). Ook als het bezoek naar buiten gaat met de cliënt moeten zij een mondkapje dragen als het niet mogelijk is om 1,5 meter afstand te houden.

Vragen medewerkers

Wat zijn de richtlijnen voor leerlingen en stagiaires?

De leerlingen en studenten (mbo/hbo) die met een leerwerkovereenkomst bij ons werken en leren, beschouwen we als medewerkers. Voor hen gelden dezelfde richtlijnen met betrekking tot het coronavirus als alle andere medewerkers.

Stagiaires volgen de richtlijnen van hun opleiding. Als zij willen werken, zijn zij natuurlijk van harte welkom.

Stond jouw vraag er niet bij? Mail je vraag naar corona@hartekampgroep.nl

Zo bereikbaar mogelijk.

Vragen? Neem contact met ons op.
023 - 510 1400
Mail
Zorg aanvragen
Locaties