fbpx
header

De Hartekamp Groep volgt de richtlijnen van het RIVM. Kijk hier naar de veel gestelde vragen en antwoorden van het RIVM. Er is ook een lijst met veelgestelde vragen en antwoorden  van het RIVM voor zorgmedewerkers, met name over persoonlijke beschermingsmiddelen.

Wat betekenen die richtlijnen specifiek voor cliënten (en hun netwerk) voor de Hartekamp Groep en welke vragen zijn daarover?

Die vragen en de bijbehorende antwoorden hebben we op een rijtje gezet. Staat jouw vraag er niet bij, mail deze dan naar corona@hartekampgroep.nl.

Vragen cliënten en familie

Hoe kan ik contact houden met mijn familielid die bij de Hartekamp Groep woont?

Op bezoek gaan gaat nu helaas niet. Er zijn wel digitale mogelijkheden om contact te houden.
Cliënten kunnen beeldbellen met hun netwerk via Skype en Facetime. Op elke woning is een iPad beschikbaar om contacten tussen medewerkers en cliënten en tussen cliënten en het thuisfront te onderhouden.

Ik heb een leuk idee om de cliënten een goede dag te bezorgen. Hoe pak ik dit aan?

Het is prachtig om te zien hoeveel initiatieven familie en vrienden van cliënten hebben om een lichtpuntje te brengen. Dat waarderen we enorm.
Tegelijkertijd is het nu soms lastig om te bepalen wat wel kan en wat niet. Boven alles moet het veilig zijn.
Heb je een leuk idee? Bespreek het altijd eerst even met de medewerkers. Dan kijken we samen naar wat wel kan!

Wanneer wordt een cliënt getest op corona?

Eerst bepaalt de huisarts of een cliënt verdacht is van besmetting met het coronavirus.
Dat gebeurt aan de hand van de symptomen. De huisarts overlegt vervolgens met de AVG en de GGD of de cliënt getest wordt of in isolatie gaat. Er zijn twee factoren die meewegen bij de beslissing om te testen.
Ten eerste lukt het niet altijd bij een cliënt om de test goed af te nemen en dat maakt de test onbetrouwbaar. Daarbij is ook het moment van testen van belang, want als een test te vroeg wordt afgenomen is deze ook onbetrouwbaar.

Vanaf 6 april kunnen medewerkers ook getest worden. Door de medewerkers sneller te testen kunnen we iedereen nog beter beschermen.

Blijven cliënten met corona op de woning?

Niet altijd. Zieke cliënten met vastgesteld corona blijven in overleg met de GGD op de eigen kamer en gaan niet naar andere ruimten (isolatie).
Niet zieke cliënten blijven op de woning (quarantaine).

Als het nodig is kunnen cliënten naar de cohort afdeling op locatie Hartekamp om daar verzorgd te worden.
Daar is de dagbestedingsruimte van het Bosuilplein ingericht om cliënten met vastgesteld corona te verzorgen.
Er zijn 12 bedden beschikbaar en we kunnen uitbreiden als dat nodig is.
Op deze locatie is voldoende geschikt sanitair en we hebben een goede capaciteit van huisartsen en verpleegkundige zorg nabij.

Wat doet de Hartekamp Groep als een cliënt is besmet op een locatie?

Als er sprake is van besmetting op een locatie komt direct een kernteam in actie.
Dat kernteam bestaat uit de manager, een arts, gedragsdeskundige en iemand uit het team,
De besmetting melden we aan de regionale GGD.
In overleg met de GGD voeren we stap voor stap de instructies uit.
Zoals het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen.
Als er een besmetting is vastgesteld op een locatie gaat de woning in isolatie en mag niemand buiten de bestaande bezetting en de medische dienst de woning in.
Vanzelfsprekend word je geïnformeerd als de besmetting is vastgesteld op de locatie van jouw familielid.

Ik mis mijn collega’s van de dagbesteding. Ik wil ze graag zien. Kan dat?

Als je collega niet in dezelfde woning woont kan je niet even bij elkaar op bezoek.
Er zijn wel andere manieren om contact met elkaar te hebben. Je kunt elkaar bellen met de telefoon of beeldbellen met de cliënten iPad.
Op iedere woning van de Hartekamp Groep is een cliënten iPad. Daarmee kun je beeldbellen en er staan veel leuke apps op.

Hoe lang gaat het nog duren?

Daar kunnen we helaas geen antwoord op geven.
We houden ons aan de maatregelen die de overheid neemt en de richtlijnen van de RIVM.

Ik verveel me. Wat kan ik gaan doen?

Kijk op de pagina tips voor een leuke dag op de website van de Hartekamp Groep. Daar vind je heel veel leuke ideeën om alleen of met elkaar te doen.

Mijn zus woont op een locatie van de Hartekamp Groep in Hillegom. Mag zij naar buiten?

Buiten de terreinen gelden de richtlijnen van de overheid:
• Blijf zo veel mogelijk thuis.
• Ga alleen naar buiten als dat nodig is.
• Houd minimaal 1,5 m afstand van anderen
• Met niet meer dan 2 personen naar buiten.

Kan zij zelf de regels naleven? Dan mag zij er alleen op uit.
Als je denkt dat een cliënt deze regels niet zelf kan naleven dan kan een cliënt alleen naar buiten met de begeleiding.

Ik wil graag mijn zoon ophalen voor een wandeling. Mag dat?

Nee, dat mag nu niet. Om zoveel mogelijk de sociale contacten te vermijden wandelen cliënten alleen met de begeleiders.
Daarbij blijft de huidige bezoekregeling (geen bezoek) van toepassing op alle locaties (ook de terreinen Hartekamp en Harteheem). Dat is vervelend en verdrietig, maar nodig om de verspreiding van het virus te voorkomen.

Ik woon op de Hartekamp Groep en ik wil op bezoek gaan bij iemand. Mag dat?

De Hartekamp Groep heeft op basis van het overheidsbeleid besloten de bezoekregeling aan te passen. Als je bij de Hartkamp Groep woont, mag je in ieder geval tot 28 april niet bij iemand op bezoek. Uitzonderingen alleen in overleg met de dokter of gedragsdeskundigen én met de manager.

Kan ik mijn familielid nog naar het kindcentrum of dagbesteding brengen?

Nee, de locaties zijn gesloten. Tenzij beide ouders een beroep hebben dat voorkomt op de lijst van cruciale beroepen van de RIVM.

Welke richtlijn geldt voor cliënten met betaald werk?

Voor hen gelden de richtlijnen van de RIVM en de aanvullende maatregelen van de organisatie waar zij werken.

Zijn De Cirkel en de Aula open?

De Cirkel en de Aula zijn gesloten.

Mijn familielid woont op een van de locaties van de Hartekamp Groep. Mag ik hem of haar thuis houden?

Ja, dat mag.
Je familielid blijft dan thuis tot de maatregelen versoepeld worden.

Ik wil op bezoek bij iemand die bij de Hartekamp Groep woont. Mag dat?

Nee, dat mag niet. De Hartekamp Groep heeft op basis van het overheidsbeleid besloten de bezoekregeling aan te passen. Cliënten mogen in ieder geval tot en met 19 mei geen bezoek ontvangen.

Uitzonderingen alleen in overleg met de dokter of gedragsdeskundigen én met de manager.

 

Vragen medewerkers

Ik werk in de ondersteuning en werk nu vanuit huis. Wat is een goede werkplek? Hebben jullie tips?

Zorg ervoor dat je niet te lang achter elkaar achter laptop of pc zit. Afwisseling in werk en houding helpt daarbij. Zo lukt dat:
• Bellen? Ga staan of lopen
• Stukken lezen? Ga op een andere plek zitten
• Pak elk half uur wat te drinken
• Maak een (lunch)wandeling
• Beweeg regelmatig, draai je schouders en nek geregeld tussendoor, zet eventueel een wekker of installeer pauze-software
• Doe af en toe stretch oefeningen

Thuiswerken met een laptop?
• Zet het scherm op een verhoging (bovenrand op ooghoogte, in een laptopstandaard of bijvoorbeeld op een stapel boeken)
• Werk met een los toetsenbord
• Gebruik een losse muis
• Zie ook: https://www.ergomotion.nl/beeldschermwerkplek-instellen/

Tenslotte zijn en blijven we sociale wezens. Het is belangrijk om af en toe een gezicht te zien en sociale interactie op te zoeken met collega’s, vrienden en familie. Probeer waar het kan telefoontjes om te zetten in beeldbellen met WiFi!

Er zijn vakantiedagen ingeroosterd. Ik denk niet dat de vakantie doorgaat. Moet ik de dagen toch opnemen?

Met de meivakantie in het vizier zijn veel vragen over ingeroosterde vakanties. Vakantiedagen die al zijn aangevraagd en ingeroosterd neem je in principe op.
Je vervanging is meestal al geregeld en ingeroosterd. Daarnaast voorkomen we dat teams later in het jaar worden geconfronteerd met een stuwmeer van vakantie-uren en medewerkers die niet in staat zijn deze op te nemen. Binnen het team een vakantie ruilen mag natuurlijk. Denk hierbij ook aan je eigen gezondheid en welzijn. Even afstand kan af en toe nodig zijn. Juist nu.

Wat zijn de richtlijnen voor medewerkers om zich te laten testen?

Het uitgangspunt is dat je getest kan worden als je sinds minimaal 24 uur verkouden bent en/of hoestklachten hebt en/of koorts hebt én géén 1,5 meter afstand kan houden tot de cliënt omdat je de cliënt moet verzorgen.

Als je aan dit uitgangspunt voldoet, volg dan de volgende stappen:

  1. Kijk in de richtlijn van het RIVM of je in aanmerking komt voor een test.
  2. Als je van mening bent dat je in aanmerking komt voor een test neem dan contact op met je manager tijdens kantooruren en buiten kantoortijden met de ANW.
  3. Je manager bepaalt in overleg met de bedrijfsarts of je getest wordt.
  4. Na de test en vóór de uitslag van de test (24 uur) draag je een mondkapje (verkrijgbaar bij de medische dienst/ANW) als je zorgt voor een kwetsbare cliënt en 1,5 afstand bewaren niet lukt. Beter alternatief is om eerst te kijken of je je dienst kan ruilen.

We gebruiken nu veel meer handdoeken en vaatdoeken. Kan ik die zelf wassen?

Om het coronavirus tegen te houden worden uit hygiënisch oogpunt badhanddoeken, vaatdoeken, theedoeken, washandjes etc. vaker gewassen. De Hartekamp Groep huurt dit zogenoemde platgoed van Newasco Van Houten. Dit zijn professionals die het wasgoed op industriële wijze verwerken. Het is niet toegestaan om deze artikelen zelf te wassen!
Juist nu is het belangrijk dat wasgoed professioneel wordt gewassen. We adviseren daarom ook gemerkte, cliëntgebonden kleding zoveel mogelijk door Newasco van Houten te laten wassen.

Ik werk op locatie Hartekamp en zag iemand in beschermende kleding lopen. Moet ik me zorgen maken?

In deze tijd is het verplicht dat een huisarts in beschermende kleding op huisbezoek gaat als er een verdenking is van corona. Als je iemand in beschermende kleding ziet, betekent dat niet dat er direct iets ernstigs aan de hand is. Alleen dat zij zich houden aan de maatregelen van het RIVM om verspreiding van corona te voorkomen.

Wanneer gebruik ik persoonlijke beschermingsmiddelen?

Wij krijgen veel vragen over persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM). Met name over het gebruik van mondkapjes. De afspraak is dat we persoonlijke beschermingsmiddelen zoals mondkapjes alleen gebruiken bij een (vermoeden van) besmette cliënt en altijd op voorschrift van de arts van de Hartekamp Groep.
Onze eigen voorraden en de landelijke voorraden zijn beperkt en daar moeten we met elkaar verantwoord mee omgaan. Kijk goed in het protocol corona wat de richtlijnen zijn en blijf je vragen stellen aan corona@hartekampgroep.nl.

Hoe kunnen we contact houden met elkaar nu we elkaar niet mogen zien?

Er zijn digitale mogelijkheden voor privé en werk.
Cliënten kunnen beeldbellen met hun netwerk via Skype en Facetime. En voor contacten tussen medewerkers, (para)medische dienst met cliënten (of met iemand van het thuisfront) over het welzijn en welbevinden van de cliënt is er Microsoft Teams. Op elke woning is een iPad beschikbaar om contacten tussen medewerkers en cliënten en tussen cliënten en het thuisfront te onderhouden.
Op Infoland is een handleiding beschikbaar voor Skype en Facetime en een handleiding voor het gebruik van Microsoft Teams.

We willen met een paar cliënten van de woning op locatie Harteheem gaan wandelen. Mag dat?

Ja, dat mag. Voor de woningen op de terreinen geldt dat de bewoners met elkaar met een begeleider naar buiten mogen. Zij zijn binnen samen en dat mag buiten als ‘huishouden’ ook. Wandelen in deze groep kan alleen op het terrein. Het is niet de bedoeling samen met cliënten van andere woningen te gaan wandelen.
Houd minimaal 1,5 meter  afstand van anderen.

Buiten het terrein gelden de richtlijnen van de overheid:

• Blijf zo veel mogelijk thuis.
• Ga alleen naar buiten als dat nodig is.
• Houd minimaal 1,5 m afstand van anderen
• Met niet meer dan 2 personen naar buiten.

Ik heb een vraag voor de teamcoaches. Hoe kan ik ze bereiken?

De teamcoaches zijn telefonisch bereikbaar en je kunt beeldbellen via Teams.

Ik heb een sollicitatiegesprek bij de Hartekamp Groep. Hoe gaat dat deze weken?

Sollicitatiegesprekken gaan via Microsoft ‘Teams’. Je krijgt daar informatie over als je een gesprek hebt. Daarna kan er eventueel na 19 mei een afspraak gepland worden.

Wat zijn de richtlijnen voor leerlingen en stagiaires?

De leerlingen en studenten (mbo/hbo) die met een leerwerkovereenkomst bij ons werken en leren, beschouwen we als medewerkers. Voor hen gelden dezelfde richtlijnen met betrekking tot het coronavirus als alle andere medewerkers.

Stagiaires volgen de richtlijnen van hun opleiding. Als zij willen werken, zijn zij natuurlijk van harte welkom.

Wanneer meld ik mij ziek?

Als je klachten hebt als hoesten/niezen en of koorts dan geldt het volgende:

  1. Als je koorts hebt, dat is > 38˚C, kom je niet naar het werk en blijf je thuis totdat je 24 uur geheel klachtenvrij bent.
  2. Als je in de voorgaande 14 dagen onbeschermd contact hebt gehad met een bevestigde corona patiënt blijf je thuis totdat je 24 uur klachtenvrij bent.

In alle andere gevallen kun je gewoon werken.

Stond jouw vraag er niet bij? Mail je vraag naar corona@hartekampgroep.nl

Zo bereikbaar mogelijk.

Vragen? Neem contact met ons op.
023 - 510 1400
Mail
Zorg aanvragen
Locaties