De diverse methodieken die de Hartekamp Groep gebruikt, kort toegelicht:

Versterkend begeleiden

‘De cliënt krijgt binnen een veilige relatie de ruimte om zich naar draagkracht te ontwikkelen en kan zo zijn eigen kracht en netwerk vergroten en meedoen in de samenleving.’ De Hartekamp Groep biedt kwalitatief goede zorg en ondersteuning aan cliënten in elke fase van hun leven. We willen hen een eigen plek (eigen thuis, eigen werkplek) bieden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het begeleidingskader versterkend begeleiden. Bij het versterkend begeleiden staat de wil en wens van de cliënt centraal en trachten de begeleiders de veiligheid, vaardigheden, zeggenschap en sociale inclusie te vergroten. We brengen onze visie 'kijken naar wat wél kan' in de praktijk door cliënten versterkend te begeleiden.

Versterkend begeleiden

Methode Urlings

Deze methode is ontwikkeld voor de begeleiding van oudere en dementerende mensen met of zonder een verstandelijke beperking. Het uitgangspunt is het respectvol en methodisch omgaan met cliënten. Binnen de Hartekamp Groep is ‘gentle teaching’ ook een onderdeel van deze begeleiding. Hierbij ligt de nadruk op betrokkenheid, respect en gelijkwaardigheid, ik en jij, zijn wij. Het gaat om de persoon en niet om het gedrag. Cliënten moeten zich veilig, gerespecteerd, gelijkwaardig en geliefd voelen en verbondenheid ervaren met anderen. Het is een manier van communiceren waarbij nadrukkelijk, gevoelens over en weer, worden ingezet.

Ervaar het maar

Deze aanpak gaat uit van het vergroten van de autonomie en zelfstandigheid van cliënten. Zo worden zij in staat gesteld om, met veel of weinig ondersteuning, zelf te bepalen wat zij willen. Het is een aanpak waarbij de motoriek, de zintuigen en de manier van communiceren, gestimuleerd wordt, onder meer door het deelnemen aan activiteiten als koken, tuinieren, duofietsen en huishoudelijke bezigheden.

LACCS

LACCS staat voor Lichamelijk welzijn, Alertheid, Contact, Communicatie en Stimulerende tijdsbesteding. Uitgangspunt van deze methode is dat het leven van cliënten op deze vijf punten goed moet zijn. Alle gebieden zijn hierbij even belangrijk. Een cliënt wordt goed verzorgd en gevoed en krijgt medische hulp indien nodig. Er is ruimte om zich veilig te voelen en rust te nemen en te reageren op de omgeving. Iemand krijgt aandacht en ervaart nabijheid. Verzorgenden en begeleiders begrijpen de cliënt en luisteren. Er wordt altijd gekeken naar wat wél kan. Cliënten bepalen, zoveel mogelijk zelf, hoe zij hun leven willen leiden. Onder andere door betekenisvolle dagbesteding die past bij het niveau van de cliënt.

‘Dit vind ik er van’

Bij deze begeleidingsmethode staat de relatie tussen cliënt en begeleider(s) centraal. Het is een erkend cliënt-ervarings-instrument, waar begeleiders apart voor worden opgeleid. Het doel is, om vast te stellen wat de cliënt belangrijk vindt. Zij kunnen door middel van gesprekken, aangeven wat hun dromen, wensen en verlangens zijn. Aan de hand van deze ervaringen kan een passend plan voor de zorg worden opgesteld. De kern van deze aanpak is het voeren van een echte gesprekken tussen beide partijen, aan de hand van verschillende onderwerpen. Cliënt maakt zelf een keuze uit de thema’s: Gevoel, Lijf, Familie, Vrienden en Kennissen, Meedoen, Veilig voelen, Huis, Doen, Kiezen en Hulp.

Geef me de vijf

Een praktische methodiek ontwikkeld door gedragsdeskundige autisme Colette de Bruin. Deze vorm van communiceren vergemakkelijkt het contact tussen mensen. De methode heeft zijn diensten bewezen in de begeleiding van mensen met autisme door de vele praktische handvatten Het werkt ook met succes voor mensen met een verstandelijke beperking zonder autisme. De methode is gericht op 5 pijlers. Deze zijn Autisme begrijpen – Positief contact leggen– Basisrust creëren – Problemen oplossen – Ontwikkeling bevorderen.

Totale communicatie

Bij deze benadering maken we gebruik van middelen zoals bijvoorbeeld mimiek, gebaren, tekeningen, foto’s, spraak, voorwerpen, pictogrammen en vingerspelling. Op deze manier kunnen cliënten met een verstandelijke en een auditieve en/of communicatieve beperking zich toch uitdrukken en verstaanbaar maken. Lichaamshouding en beweging hebben een belangrijke functie bij deze manier van bewust communiceren.

Begeleidend Ontdekkend Leren (BOL)

Begeleidend Ontdekkend Leren is een methode waarbij mensen met een verstandelijke beperking geleerd wordt om eigen keuzes te maken. Hierdoor krijgen zij meer regie over hun eigen leven. Onder meer omdat hun verantwoordelijkheidsgevoel, flexibiliteit en zelfstandigheid toeneemt. Met deze aanpak worden cliënten ondersteunt, door middel van een praktisch stappenplan, bij het maken van keuzes op het gebied van onder andere wonen, werken en leven.

Meer weten?

Neem contact met ons op.
023 - 510 1400
Mail
Meer informatie?
Zorg aanvragen