Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie

Crisis en observatie

Zorg wanneer het nodig is

Bij een crisissituatie of voor een intensieve observatie staan we bij de Hartekamp Groep voor je klaar. Ons gespecialiseerde team biedt veiligheid, ondersteuning en een passende aanpak om de juiste zorg te bieden.

Als het niet goed gaat

Op de crisis- en observatieafdeling van de Hartekamp Groep verblijven mensen met een verstandelijke beperking tijdelijk. Als het niet goed met hen gaat en ze tijdelijk elders moeten wonen. Ze worden hier dan opgenomen en krijgen intensieve zorg en begeleiding van ons personeel.

Man in crisis

De crisis- en observatie unit

De crisis- en observatie-unit is een gesloten afdeling, waar 13 verstandelijk beperkte cliënten met een Wlz- indicatie terecht kunnen. De reden waarom zij bij ons terecht komen verschilt per persoon en daardoor is ook de duur van het verblijf per cliënt verschillend. Het gaat vaak om een acuut onhoudbare thuis- of woonsituatie.

In de video hiernaast laten we zien wat de C&O afdeling inhoudt.

Observatie opname

Naast een crisisopname kennen we ook de mogelijkheid voor een observatie opname voor diagnostisch onderzoek en behandeling. Alle facetten van zorg komen dan aan bod: denk aan medicatie, voorgeschiedenis, begeleidingsvragen, dagbesteding en toewerken naar een nieuw/ander perspectief.

We werken met een multidisciplinair team. Dit team bestaat uit begeleiding, trajectcoördinator, GZ-psycholoog, AVG, maatschappelijk werk. Als het nodig is betrekken we andere disciplines bijv. vanuit dagbesteding, een vaktherapeut of een consult bij de psychiater. Daarnaast is er contact met andere woon- en dagbestedingslocaties en met ondersteunende afdelingen. En uiteraard met de aanmelder en het netwerk van de cliënt. Binnen het multidisciplinaire team is er regelmatig overleg over de zorg voor de cliënten.

Als een cliënt bij ons komt, zorgen we voor zoveel mogelijk ‘normalisering’. Dat betekent onder meer dat we elke dag verse maaltijden koken en waar mogelijk ook samen eten. Alle cliënten die tijdelijk bij ons zijn, krijgen een zo goed mogelijke passende daginvulling. Dat kan bij een dagbesteding of we vullen het zelf in.

Als je meer wilt weten over de crisis- en observatie-unit en de mogelijkheden kun je contact opnemen met ons Cliënt Service Punt.